Niet-verkochte loten
Aanleiding voor het proces was dat de Staatsloterij destijds niet meldde dat ook niet-verkochte loten aan de trekking meededen. Daardoor konden prijzen vallen op loten die niet waren verkocht, waardoor de winstkansen kleiner dan de consument eerder dacht. De zaak tegen de Staatsloterij werd aangespannen door de stichting Loterijverlies.nl. Door de uitspraak heeft Loterijverlies.nl naar eigen zeggen een uitstekend uitgangspunt om voor haar ruim 100.000 deelnemers geld terug te vorderen. Ook iedereen die zich nog niet heeft gemeld bij de stichting, waar in de betreffende periode wel heeft meegespeeld, kan dit nog doen.
Uitbetaalpercentage
Wel oordeelde de Hoge Raad dat de Staatsloterij niet elke maand de wettelijk voorgeschreven 60% van de inleg hoeft uit te keren, mits dat percentage op jaarbasis wordt gehaald. Loterijverlies.nl eiste ook dat de Staatsloterij het aantal loten per trekking beperkt. Dat is echter niet mogelijk omdat de wetgever sinds 1967 een onbeperkte lotenuitgifte mogelijk heeft gemaakt. Daartegen zijn de toezichthoudende instanties nooit opgetreden, zo oordeelde de Hoge Raad.
De Staatsloterij laat weten de uitspraak te respecteren. De organisatie stelt het te betreuren dat er naar aanleiding van haar uitingen bij spelers onduidelijkheid is ontstaan.
Staatssecretaris Wiebes
De Nederlandse Staat is de enige aandeelhouder van de Staatsloterij. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën zei vrijdag in een reactie op het oordeel van de Hoge Raad dat hij ,,heel blij” is dat de loterij de communicatie over de trekkingen heeft aangepast. Op de vraag of hij rekening houdt met hoge claims wilde hij niet veel zeggen. Wiebes wacht af wat de Staatsloterij hem daarover laat weten.